Deze 5 tools neem ik mee naar 2019

Er zijn ontzettend veel online tools om ons leven sneller, efficiënter of simpelweg makkelijker te maken. Zelf vind ik het leuk en inspirerend om nieuwe tools uit te proberen. Sommige worden onderdeel van je (werk)leven, op anderen wordt steeds minder ingelogd. Een aantal tools gebruik ik vrijwel dagelijks en blijf ik in 2019 zeker gebruiken. Gebruik jij deze handige hulpmiddelen ook al?

1. Canva

Canva gebruik ik bijna dagelijks. Om mooie social media posts te maken, maar ook voor professioneel vormgegeven whitepapers, factsheets etc. Deze gratis tool zorgt er voor dat je in minuten de visual hebt die je nodig hebt. Er staan tientallen gratis templates voor je klaar. Handig, hiermee heb je direct de juiste formaten. Pas de kleuren, het lettertype en de afbeelding met een paar klikken aan en… klaar!

 Wat je in Canva maakt kun je makkelijk delen met collega’s, zo voorkom je dubbel werk. Canva gebruik je in de browser, op je tablet of via de app op je telefoon. Nog geen account? Die maak je gratis aan via www.canva.com

Voordelen:

  • snel een visual gemaakt via de honderden gratis templates
  • makkelijk aan te passen naar jouw eigen huisstijl
  • deel je ontwerpen makkelijk met anderen
  • upload je eigen logo en visuals en gebruik die op bestaande templates
  • via de app neem je canva altijd met je mee

 2. Trello

Met verschillende opdrachtgevers, twee boeken om te schrijven en losse projecten is overzicht voor mij een eerste werkbehoefte. Na verschillende tools geprobeerd te hebben is Trello voor mij al jaren dé tool. Hele boeken heb ik in structuur en opbouw ingepland in Trello. Werkweken plen ik in volgens de ‘ to-do’, ‘ doing’ , ‘done’ methode. Met de gratis agenda functie kun je in Trello ook deadlines instellen en snel overzicht krijgen van je werk.

Ook kun je de borden groeperen in teams en, je raad het al, in die teams met anderen werken. Scheelt een hoop heen-en-weer gemail. Afbeeldingen en documenten kun je in Trello zetten, zo kunnen meerdere teamleden gelijk meekijken. Door een teamlid te noemen krijgt hij of zij direct een melding.

Trello heeft ook veel gratis voorbeeldborden waar je direct mee kunt werken.Handig, zo kun je snel en efficiënt aan de slag. Geen fan van Trello? Dan is Asana een goed alternatief.

Voordelen:

  • alle documenten efficiënt op één plek
  • voorkom eindeloze mailstromen
  • werkt naadloos op verschillende apparaten
  • makkelijk schuiven tussen verschillende lijsten en borden
  • veel gratis mogelijkheden
  • zelf kiezen voor welke borden je teamleden uitnodigt

 3. Tomoto Timer

Tijdens het werk ben je (hopelijk) full focus bezig. Merk je dat jouw focus niet altijd optimaal is? Dan is het gebruiken van de Pomodoro-techniek absoluut een aanrader.

De techniek stamt uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Francesco Cirillo gebruikte een keukentimer om meer focus te hebben in zijn werk. Hij zette de timer op 25 minuten en ging in blokken van 25 minuten aan de slag, gevolgd door even rust. Omdat de timer op een tomaat leek, pomodoro in het Italiaans, heet het de pomodoro-techniek.

Een simpele techniek die je zelf makkelijk kunt toepassen om meer focus te krijgen. Via Tomoto Timer kun je makkelijk Pomodoro’s instellen én afleidende websites voor bepaalde tijden blokkeren, zodat je jezelf maximaal helpt te concentreren.

Voordelen:

  • 20 minuten concentratie werkt effectiever dan uren doorploeteren
  • bescherm jezelf tegen afleidingen
  • doe je dit een tijdje dan weten collega’s jouw werkwijze en wordt je (meestal) minder gestoord tijdens het werk
  • gebruik de rustmomenten om te bewegen, hiermee voorkom je uren achter je bureau zitten

 4. GetGekko

Werk je geheel of gedeeltelijk zelfstandig, dan is GetGekko hét (gratis!) programma voor jou. Alle administratie voor jouw bedrijf wordt super makkelijk en overzichtelijk. Uren en ritten bijhouden, kosten uploaden, BTW aangifte doen, offertes en facturen maken: alles is zo gedaan met GetGekko. Zelf heb ik verschillende programma’s uitgeprobeerd maar geen werk zo makkelijk en overzichtelijk als GetGekko. De apps voor je telefoon maakt het bijhouden van uren, ritten en kosten nog makkelijker.

Voordelen:

  • ontzettend veel functionaliteit in één programma
  • maakt administratie snel en makkelijk
  • handige apps voor je telefoon
  • snel in te richten in jouw huisstijl 

5. Google Drive

Hoewel ik fervent Office gebruiker ben heb ik in 2018 steeds vaker gekozen voor Google Drive en de daarbij horende Google Documents en Google spreadsheets. Snel en makkelijk documenten delen zonder te eindigen met document versie 48 en altijd de documenten snel en makkelijk bij de hand zijn voor mij de voornaamste redenen om te kiezen voor Google Drive. Zodat ik op mijn laptop onderweg of op locatie makkelijk verder kan werken aan documenten.

Voor Office online zijn dit soort functionaliteiten ook beschikbaar, maar het gemak van Google Drive zorgt ervoor dat mijn Word en Excel steeds vaker ongeopend blijven.

Voordelen:

  • makkelijk documenten delen
  • met anderen tegelijk aan één document werken
  • overal toegang tot jouw document
  • uitgebreide functionaliteit

 Welke programma’s zijn voor jou onmisbaar in 2019? Kanshebber om volgend jaar in de top 5 te komen is Memberpress, mijn nieuwe tool voor het maken van online trainingsprogramma’s. Op zoek naar meer inspiratie voor handige tools? Houd de site in de gaten, binnenkort vind je hier een pagina met een handig overzicht van alle programma’s en tools waar ik mee werk en die ik je aanraad.