Als marketeer kun je onmogelijk om de boeken van de schrijver Cialdini heen, waarbij “Invloed, de 6 geheimen van het overtuigen” misschien wel de bekendste is. Als je marketing serieus neemt, dan is dit een absolute must read!

Hoe word jij beïnvloed in je keuzes?

Als je het boek van Caldini leest, worden de 6 principes van overtuigen stuk voor stuk behandeld. Ik moet zeggen: een feest der herkenning. En ik denk dat dat voor iedereen geldt die dit boek oppakt. We zijn allemaal op de één of andere manier te beïnvloeden in onze keuzes. Na het lezen van dit boek, realiseer je je precies wat er is gebeurd en waarom je reageerde zoals je deed, meestal exact zoals beoogd toen marketeers deze techniek toepasten.

Het boek gaat echter heel diepgaand in op elk van de onderwerpen met talloze voorbeelden van elke overtuigingstechniek en strategieën. De voorbeelden maken het niet alleen herkenbaar, maar Cialdini zorgt er zo ook voor dat ze makkelijk toepasbaar zijn.

In het boek leert Caldini je deze technieken zodat je ze zelf kunt gebruiken om anderen te beïnvloeden. Maar een flinke bonus is natuurlijk dat je kunt voorkomen dat je zelf beïnvloed wordt. Je leert bijvoorbeeld tactieken die verkopers gebruiken om je te beïnvloeden om iets te kopen of conversatietrucs die mensen gebruiken om je te overtuigen iets te doen dat je anders niet zou doen.

De principes in een paar minuten

Wil je voorkomen dat je wordt gemanipuleerd door anderen en er relatief zeker van bent dat je je eigen beslissingen neemt zonder invloed van buitenaf, dan is dit boek absoluut noodzakelijk om te lezen. Ik kwam online nog een leuke video tegen waar alle 6 overtuigingsprincipes worden behandeld. Kijk hier en maak kennis met Caldini.

De kracht van timing

Cialdini heeft “Invloed, de 6 geheimen van overtuigen” al een tijd geleden geschreven en hoewel de besproken technieken nog steeds actueel zijn, mag je ook het recentere boek “De kracht van timing” niet missen. Waar het eerste boek vooral ingaat op de verschillende overtuigingstechnieken, staat in het tweede boek vooral de timing van het proces van overtuigen centraal. Naar mijn idee is dit cruciaal in het verkoopproces en dus een niet te missen tool die je als marketeer goed wilt inzetten.

Weet je wanneer de potentiele klant ontvankelijk is voor je boodschap, komt deze beter aan. Iemand met haast zal slechts half luisteren. Iemand met zijn gedachten ergens anders hoort je niet. Goed leren timen is dus van groot belang om als marketeer je boodschap over de bühne te brengen. Daarom vind ik het zo fijn dat de methodes van Cialdini zo praktisch en direct toepasbaar zijn. De voorbeelden in het eerste boek waren herkenbaar en ook het tweede boek serveert weer een groot aantal situaties die jij en ik allemaal hebben meegemaakt.

Slim toepassen

De eerste keer dat ik hoorde over de technieken van Caldini stond het me wel wat tegen eerlijk gezegd. Je maakt immers gebruik van de “ zwakheden” van mensen om zo je producten te verkopen. Maar toen ik de boeken las, merkte ik dat Cialdini de gave beheerst om deze technieken op een ethische manier toe te passen. Mensen worden nooit gedwongen iets te kopen of iets tegen hun zin te doen.

Als marketeer ben je verantwoordelijk voor de verkoop van producten, daar zijn verschillende technieken voor en de technieken van Cialdini zijn waardevol, beproefd en praktisch toepasbaar in nagenoeg elke bedrijfstak. Wanneer je dus nog nooit van Caldini en zijn overtuigingsprinicipes hebt gehoord, dan moet je zeker het eerste boek gaan lezen. Ik beloof je: marketing wordt nooit meer hetzelfde!

 

Deze blogpost bevat affiliate links.