Manieren om de 6 hoeden van DeBono toe te passen
Ook wel eens een vergadering meegemaakt waarbij er na 2 uur eigenlijk niks constructiefs op tafel gekomen was en iedereen enorm langs elkaar heen aan het praten was? Juist, je bent niet de enige. Edward de Bono ontwikkelde een methode om vraagstukken op een constructieve manier te benaderen en vergaderingen productiever te maken.
Wat zijn de 6 hoeden van Bono?Wat zijn de 6 hoeden van Bono?
Zoals je misschien wel eens is opgevallen, kijkt iedereen op zijn eigen manier naar een probleem. De één reageert vanuit emotie, terwijl de ander op de feiten en cijfers zit. Edward de Bono heeft deze manieren bestudeerd en hier 6 manieren van denken uit gefilterd. De 6 hoeden van Bono symboliseren deze 6 manieren, waarbij elke hoed een eigen kleur heeft.
- De witte hoed gaat uit van feiten en cijfers. Het is een neutrale manier van naar het probleem kijken.
- De rode hoed reageert emotioneel, vanuit gevoel en intuïtief. Hierbij kunnen de deelnemers aan de vergadering vrij en zonder oordeel hun gevoel over het probleem uiten.
- De zwarte hoed reageert pessimistisch en negatief. De kritische houding wanneer de zwarte hoed wort gebruikt, verkleint de kans op het maken van een slechte beslissing.
- De gele hoed reageert juist optimistisch en positief. Als tegenwicht voor de zwarte hoed zien de deelnemers met de gele hoed juist de kansen en de waarde van het plan of probleem.
- De groene hoed benadert het probleem creatief, mag alternatieven bedenken. Hierbij wordt op een frisse, energieke manier geprobeerd nieuwe ideeën en richtingen toe te voegen.
- De blauwe hoed houdt het proces in de gaten en is dus beschouwend. Hij begeleidt het proces en definieert het probleem aan het begin van de vergadering en vat samen en trekt conclusies aan het eind van de vergadering.

Hoe pas je de 6 hoeden van Edward de Bono toe?
Wanneer je een vergadering belegt waarin een probleem of vraagstuk op tafel komt, verdeel je de denkhoeden onder de deelnemers aan de meeting. Iedere deelnemer krijgt een denkhoed en bereidt zich een minuut of tien voor. Tijdens de vergadering is het de bedoeling dat iedereen alleen vanuit zijn of haar eigen denkhoed reageert. Het voordeel hiervan is dat je als deelnemer gedwongen wordt te focussen op één manier van denken. Maar doordat alle 6 manieren aan bod komen, komt ook een heel spectrum om het probleem op te lossen voorbij. De kwaliteit én de productiviteit van zo’n vergadering vergroot je hiermee enorm.
Een tweede manier om de hoeden van Bono toe te passen is wanneer je tijdens en vergadering het idee hebt dat er iets mist aan het plan. Iedereen heeft zijn zegje gedaan, er zijn voldoende argumenten voor en tegen de revue gepasseerd en toch heb je het gevoel dat het nog niet compleet is. Probeer dan eens na te gaan of er voldoende vanuit elke denkwijze op tafel is gebracht. Ga alle hoeden na en als er denkhoeden niet of te weinig gebruikt zijn, pas deze dan tijdens de rest van de vergadering toe. Grote kans dat je hierdoor het plan wel sluitend krijgt.
Hoe ga jij de hoeden van DeBono inzetten?
Zoals je wel hebt gemerkt bieden de 6 hoeden van Edward de Bono je veel mogelijkheden om de volgende vergadering een stuk productiever en effectiever te maken. Ik pas ze graag en veel toe, jij ook?
Nooit meer een artikel missen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Inschrijven nieuwsbrief

Schrijven en een fulltime baan, het kan wél!
Schrijven en een fulltime baan, het kan wél!Je kent het gevoel vast wel: je hebt een ontzettend leuk idee voor een boek, maar geen tijd om te schrijven. Althans, dat denk je. In deze blog wil ik je laten zien dat het schrijven van een boek naast een fulltime baan of...

Top 7 online marketingboeken
Top 7 online marketingboekenIn deze blog vind je de zeven beste online marketingboeken aan die je als beginnend of junior marketeer gelezen moet hebben. Met deze zeven boeken leg je in ieder geval een goede basis. Er bestaan veel goede boeken geschreven over...

Waarom elke marketeer de boeken van Cialdini wil lezen
Als marketeer kun je onmogelijk om de boeken van de schrijver Cialdini heen, waarbij “Invloed, de 6 geheimen van het overtuigen” misschien wel de bekendste is. Als je marketing serieus neemt, dan is dit een absolute must read! Hoe word jij beïnvloed in je keuzes? Als...